2013-03-03
Det börjar med blyerts
Det var i mars 2011 som Ted Mannerfelt fick ett telefonsamtal från Karl Wessel som undrade om han var intresserad av att rita en ”modern öppen båt med omisskännliga linjer från Delta men i en ny tappning.” För att vara helt tydlig med hur Delta jobbar la Wessel till: ”Inga genvägar, inget snålande i materialval. Inga kompromisser”. En förfrågan som vem som helst skulle ha svårt av avböja.

– Det var inget snack, bara att sätta igång. Jag kände direkt när Delta först kom fram att det var en innovativ produkt med hög igenkänningsidentitet. Den framåtlutande rutan med den turkosa tonen var det omedelbara kännetecknet. Den var en blandning av många olika båtmodeller – en snabbgående båt, men mindre robust och mer sportig än många av konkurrenterna.

Mannerfelt Design Team har sitt designkontor ovanpå en butik som säljer båttillbehör i en exklusiv båthamn några mil norr om Stockholm. På väggarna hänger inramade foton av racingbåtar. Det var så allt började, Ted och pappa Ocke Mannerfelt byggde en racingbåt till Ted när han var 12. I kontorets bokhyllor ligger noggrant staplade böcker och tidningar på två tydliga teman: båtar och bilar. Ted Mannerfelt har snabbt kommit att bli en av Skandinaviens hetast eftertraktade båtdesigner, men det var med bilar det började. Direkt efter lumpen, samma år som han blev den hittills yngste världsmästaren någonsin i offshorebåtracing, flyttade Ted till Coventry, England för att plugga bildesign. Sex år och två utbildningar senare anställdes han som designer hos Jaguar.

– Jag jobbade på deras avdelning för advanced design och gjorde konceptbilar. Det var vi som tog fram Jaguars framtidsvisioner. Det var precis vad jag drömt om när jag satt hemma i pojkrummet och byggt Star Wars-skepp i Lego.

Efter fyra år hos biljätten var det dags att flytta hem. Delvis för att Ted hunnit tröttnat på långa kompromissfyllda beslutsprocesser – han kunde skissa på en och samma modell i två år för att sedan få veta att den inte skulle tas i produktion. Men främst för att få återvända till båtarna. Genom att hela tiden hålla ett vaket öga på utvecklingen inom båtindustrin insåg Ted att det då, runt millennieskiftet, började hända intressanta saker på designfronten.

– Mer extrem design började bli accepterad och jag blev sugen på att gå tillbaka till båtar och ta med mig erfarenheterna från bilindustrin.

Vilken var den största utmaningen i att rita Deltas första öppna modell?

– Det gäller att det tydliga designspråket från övriga Deltabåtar känns igen. Jag ville göra Open-serien modern med en klassisk twist. Det skulle bli en kombination av en daycruiser och en walkaround. En klassisk detalj är den raka stäven som jag plockat upp från hur båtar såg ut på 1930-talet. De små trädetaljerna känns ju också klassiska.

Hur översätter man inspiration från 1930-talet till modern design 2010-tal?

– Det är det som är finkänslan med design. Det är ett vågspel; att med rätt känsla kunna kombinera olika uttryck. Inspirationen kommer förstås från flera olika håll, inte minst från den övriga Deltaflottan. Men också från moderna badbåtar i Medelhavet.

Hur har du konkret använt Deltaspråket i 26:an?

– Jag försökte fånga upp den framåtvinklade rutan genom att ta samma grundformer och vända allting 180 grader upp och ner. Det är exakt samma proportioner.

Tidigare Deltamodeller är byggda i första hand för ett skandinaviskt klimat. Vilket ser du som det primära användningsområdet för Delta 26:an? 

– För Medelhavet passar den här båten bra som badbåt. Det är ett annorlunda tänk kring hur man använder båtar där. I Sverige finns mer skyddat vatten och man använder båten mycket från A till B. I Medelhavet ankrar man upp och solar och badar och hänger i båten. Men den är förstås också tänkt för svenska vatten. Den är mjuk i stäven och klarar hög sjö.

Delta har gjort sig kända för att producera energieffektiva båtar som i hög marschfart drar mindre bränsle än konkurrenternas båtar. Hur tacklar du den utmaningen?

– För att göra ett effektivt skrov brukar vi oftast utgå ifrån vad det är för motor båten ska säljas med. Sedan designar och bygger vi båten runt motorn så att det blir en bra match mellan storlek och vikt. Ambitionen var att båten skulle göra omkring 38 knop med en D3:a, så då utgick vi från det. Vi har ett program där man kan sjösätta båten i datorn för att simulera flytlägen. Men det börjar alltid med en blyertsskiss. Känslan finns ju där: i pennan. Sedan måste man ha förmågan att överföra den känslan till datorn.

Du ritar alla modeller i 3D? 

– I dagens båttillverkning görs nästan allting i 3D. Delta har också väldigt modern teknik att tillgå internt, det underlättar för oss. De har sin egen 3D-fräs, något som än så länge nästan bara finns i bilindustrin. De har killar på plats i fabriken som kan 3D-program så det gick väldigt smidigt.

Finanskrisen har slagit hårt mot båtindustrin där många aktörer helt enkelt inte tar fram nya modeller. Hur ser du på Deltas strategi att istället för att stanna upp hela tiden tar fram nya båtar? 

– Det är helt rätt av Delta att våga ta fram nya produkter i så här svåra tider. Oftast är det de som kommer ut som vinnare när krisen är över. Många kunder följer ju marknaden noga – och köper det som är nytt och känns modernt.

 
> Tillbaka till Nyheter

En av Teds första skisser till en öppen Delta.

Båten utvecklas, testas och sjösätts i datorn. Ted har full kontroll på alla proportioner, viktfördelning och flytlägen långt innan båten tas i produktion.

Den färdiga designen renderad i 3D.

Delta 26 Open byggs på fabriken på Ösel.

Höst 2011: Första provkörning i ett kylslaget Stockholms skärgård. Delta 26 Open visades för första gången på Scandinavian Boat Show i november 2011.

utforska delta 26 open

> Läs mer

designpris till delta 26 open

> Läs mer

Utforska delta 33 open

> Läs mer